middag på Paulo Robertos vis

Igår när jag satt på stationen och väntade på tåget så läste jag tidningen Amalia. Däri fanns ett par recept som Paulo Roberto hade skapat. Hans torsdagsförslag tyckte jag lät väldigt gott och jag kan lova er att det fungerade precis lika bra på en förkyld måndag. Jag följde inte receptet helt eftersom jag inte hade några krossade tomater hemma. Men tomatsåsen blev fantastiskt god ändå, jag hade kunnat äta den som den var med sked.

30-minuters tomatsås (supergod)
- För en person ungefär

300 g körsbärstomater (ungefär ett paket eller så)
2-3 msk olivolja
1 vitlöksklyfta
10 basilikablad
1/2 liten gul lök
1/2 tsk salt
En nypa socker
Några matskedar vatten

Häll i olivoljan i en kastrull. Skala lök och vitlök och lägg ner dem i oljan. Låt det puttra en stund på låg värme (löken ska ej ta färg). Dela sedan alla körsbärstomater i två delar. Lägg i dem i kastrullen och höj värmen något.
Strimla basilikabladen och lägg i dem också tillsammans med salt och socker. Lägg på ett lock och låt puttra på låg värme i 15 minuter. Plocka ur lökhalvan och vitlöksklyften. Om man vill kan man pressa i 1/4 vitlöksklyfte (det ville jag eftersom jag gillar vitlök och är förkyld). Häll eventuellt på någon matsked vatten (om såsen är för tjock) och låt puttra under lock på ännu lägre (lägsta) värme i 15 minuter till. Sedan är såsen färdig.

Koka sedan upp en portion färsk gnocchi (finns att köpa färdiga i affären, jättegoda). Hur du kokar dem och när de är färdiga står på paketet. Lägg sedan upp dem i en djup tallrik och lägg sedan på smått skuren mozzarellaost i valfri mängd. Häll på tomatsåsen och toppa med lite basilikastrimlor eller blad.

sojakorv me brö

-Hej hej korven, snart blir vi uppätna.
-Japp.

Korv med bröd är underskattat. Igår åt jag också korv med bröd till middag, fast inte hemma utan hos min finfina vän. De hade till och med bakat korvbröden själv. 100 gånger godare än köpebröd.

Hur som helst, mitt korvmedbrödsug var inte stillat så jag åt det idag igen och så var det med det.

spenatsoppa, typ

Igår år jag spenatsoppa med resterna av min tortellini + en stor varm ostmacka. Jag vet dock inte om man kan kalla min spenatsoppa för en soppa eftersom det bara är grönsaksbuljong, spenat, lite matlagningsgrädde + salt&peppar. Det var gott hur som helst så vad det egentligen är ter sig vid närmare eftertanke ganska oviktigt.

tre favoritbloggar

The Pioneer Woman Cooks
- En amerikans blogg/hemsida som är skriven av fina Ree som alltid verkar laga världsgod mat. Att hon dessutom skriver väldigt underhållande och tar mycket fina bilder är ett stort plus i kanten.

Underbara Clara
- Fina Clara som nog ingen har missat skriver om hembestyr, mat och mycket annat som alltid är värt att läsa.

Gittos Mat
- Gitto har jag följt sedan hon drev bloggen "kärlek, mat och folköl". Numera skriver hon för Taffel och hon gör det fortfarande bra, om än inte lika ofta. Kolla gärna in hennes gamla blogg också, den är värd att läsas.

chai & mackor

Gårdagens chaité gav mig mersmak så jag plockade fram min egen påse med chaité från skafferiet gjorde mig ett glas. Mycket honung och en skvätt mjölk så är lillmagen nöjd. Ett glas té räcker dock inte till lunch så jag åt dessutom tre mackor med olika pålägg.

Macka 1: smör, ost, ruccola
Macka 2: smör & ansjovis
Macka 3: mosad avokado, tomat, fetaost, salt och peppar

Härligt härligt!

Lite för mycket ansjovis. Jag tog två fiskar, men det hade räckt med en.

pastatisdag

Matteprovet gick sämst, jag hoppas att omprovet går bättre. Linjära funktioner är verkligen inte min grej.
Som tröst gick jag en halvtimme inne på Konsum och plockade på mig allting som jag tycker är gott. I korgen hamnade bland annat tortellini (spenat & ricotta) som även fick bli dagens middag. Tortellinin åt jag tillsammans med avokade, körsbärstomater, fetaost (ej på bild) och balsamvinäger.
Samtidigt kollade jag på en av världens finaste filmer nämligen 500 days of Summer. Bra tisdag ändå!

Bara sådant som är gott på en och samma tallrik

En av de finaste filmera jag vet

gammal klassiker

Dagens frukost blev en gammal klassiker. All Branflingor, hallon, blåbär och fil. Gött.
Snart ska jag åka och få IG på ett matteprov. Jag är helt värdelös på matte så jag hoppas inte på några mirakel. Jag hoppas bara att man får göra omprov. Annars är jag körd.

blåbärspaj

1 dl fullkornsdinkelmjöl
2 dl vetemjöl
1 msk vatten

Blanda ihop med elvisp. Tryck ut i en pajform. Frys in medans ugnen blir varm.

Fyllning
4-5 dl blåbär
2 1/2-3 msk potatismjöl
5-6 msk socker
1 msk crema di balsamico (vet inte varför, provade bara, vet inte om det blev någon skillnad)

När ugnen blivit varm tar du ut pajskalet ur frysen och häller i blåbär
socker och potatismjöl. Sedan blandar du runt det lite och stoppar in det hela i ugnen
i ungefär 30 minuter.

Ät med vaniljvisp, glass eller varför inte lite vaniljsås. Valet är fritt.

tillbaka från london ♥

Nu har jag kommit hem från London. Det har varit helt fantastiskt och jag har inte längtat hem en sekund. Vi har hunnit med väldigt mycket på bara tre dagar. Allting ifrån att utforska området kring King's Cross till att tappa bort oss i Camden. Att flyga var läskigt men det gick bra. Jag trodde hela tiden att planet skulle gå sönder och störta. Haha.

Vi hann som sagt med mycket men verkligen inte allt, fast det var ju inte planen heller. Och det är ju bra, för då måste man ju åka till London igen för att fortsätta där man slutade.

London Eye och Themsen.

Big Ben!

Starbucks vid King's Cross station.

En park någonstans runt King's Cross

Piccadilly Circus!

Vi gick så mycket att vi kom till China Town!

Någonstans i Euston tror jag.

King's Cross som blev som hemma. Bra läge och snälla människor (trots dåligt rykte)

Fish'n chips

Att åka tunnelbana var jättelätt och vi åkte inte fel en enda gång

Camden Market. Det var fint men inte så spännande som jag trott. Plus att vi hade så ont i fötterna att vi höll på att svimma.

Utsikten från vårt hostel (vi bodde på Clink78, ett toppenhostel enligt oss)

Sådär borde alla glassbilar se ut

Sedan tog vi stansted express till flygplatsen och hängde där hela natten tills vårt flyg gick nu på morgonen.

Det var den resan. Jag älskar London!